Na każdym pracodawcy ciąży szereg obowiązków wynikających z zaleceń BHP. Jednym z nich jest zapewnienie odpowiednich warunków, które pozwolą na komfortowe wykonywanie czynności służbowych. Wiele kontrowersji budzi zapis określający jaka powinna być minimalna temperatura w pracy, poniżej której pracownik ma prawo odmówić wykonywania obowiązków wynikających z umowy.
Praca w odpowiednich warunkach
Każdy pracownik ma prawo do pracy w komfortowych warunkach, a zapewnienie takowych leży po stronie pracodawcy. Jeśli z jakiegoś powodu nie zostaną one spełnione, to pracownik może nie podjąć się pracy w danym dniu. Nie chodzi tu tylko o samopoczucie zatrudnionego, ale przede wszystkim o jego zdrowie i bezpieczeństwo. Warunki atmosferyczne są jednym z czynników wpływających na aktywność zawodową. Zbyt wysoka temperatura uniemożliwia pracę na satysfakcjonującym poziomie, obniża wydajność i efektywność. Obowiązujące przepisy uregulowały tę kwestię i jasno określiły jaka powinna być minimalna temperatura w miejscu pracy. Większy problem jest z maksymalną temperaturą. W przypadku pracowników fizycznych przebywających na hali mówi się o 28°C, a nawet 26°C w szczególnych sytuacjach. Z kolei pracownicy biurowi nie powinni pracować, gdy temperatura w pomieszczeniu przekracza 30°C. Pracodawca musi też zapewnić odpowiednią ilość napojów chłodzących – przy pracy na otwartej przestrzeni już powyżej 25°C, a wewnątrz – 28°C.
Minimalna temperatura w miejscu pracy
Według przepisów obowiązującego w Polsce prawa minimalna temperatura w miejscu pracy powinna wynosić 14°C lub 18°C. Wszystko zależy od tego, czy w pomieszczeniu wykonywana jest praca fizyczna, czy biurowa. Jeśli pracownik przebywa w pomieszczeniu typu chłodnia, które ze względu na proces technologiczny wymaga niskiej temperatury 14°C, to niestety nie może domagać się jej podwyższenia. Stanowi to wyjątek. Biura i miejsca, w których wykonywana jest lekka praca fizyczna, powinny mieć temperaturę powietrza nie niższą niż 18°C. Z kolei w takich pomieszczeniach jak szatnie, łazienki itp. temperatura nie może być niższa niż 24°C. Jeśli warunki te nie są spełnione, to każdy pracownik może odmówić wykonywania swojej pracy, bez ryzyka poniesienia negatywnych konsekwencji.